شیب بندی ساختمان یکی از مواردی است که پس از تمام شدن سفت کاری ساختمان باید انجام شود . انجام این مورد در ساختمان سازی بسیار مهم است . بدون اینکه شیب بندی برای ساختمان انجام شود ، سازه ناقص است و نمی توان از آن بهره برداری کرد .

چه نوع پوکه ای برای شیب بندی مناسب است

شیب بندی ساختمان

پوکه معدنی  شیب بندی ساختمان : برای انتقال آب جمع شده روی پشت بام به حیاط یا سیستم خروج آب باید پشت بام را شیب بندی کنیم . شیب بندی برای مکان هایی: مانند محوطه سازی، پیاده رو، شیب بندی بام ساختمان و بعضی از فضاهای داخلی ساختمان مثل :حمام،آشپزخانه و دستشویی انجام می شود .

 

برای اینکه شیب بندی بتواند آب موجود را به طور صحیح به سیستم تخلیه هدایت کند باید اصول شیب بندی را رعایت کرد.

در صورتی که شیب بندی به صورت اصولی انجام نشود مشکلاتی را در بر خواهد داشت . به عنوان مثال در ساخت حیاط در صورتی که شیب بندی به درستی انجام نشود ، آب در نقاطی که گودی دارد جمع شده و ایجاد مشکل می کند .

 

حال اگر این مشکل در بام ساختمان پیش بیاید اوضاع بدتر خواهد شد . چون ممکن است که آب به داخل ساختمان نفوذ کند .

چه نوع پوکه ای برای شیب بندی مناسب است

چگونگی شیب بندی ساختمان

* در وحله اول شیب بندی ساختمان باید پوکه (Pumice ) مورد استفاده را انتخاب کنیم که از نظر ما بهترین پوکه معدنی برای شیب بندی ساختمان پوکه فندوقی است که سایز آن بین ۱ تا ۲ سانتیمتر می باشد و وزن آن بین ۵۵۰ تا ۶۰۰ کیلوگرم در متر مکعب می باشد که از نظر اندازه و وزن بهترین مورد است.

 

البته پوکه بادامی نیز در شیب بندی مورد استفاده قرار می گیرد که از پوکه فندوقی نیز سبک تر است ولی پون پوکه فندوقی از پوکه بادامی کوچکتر است برای شیب بندی سطوحی که شیب کمی دارند مناسب تر است.

بخوانید: آموزش شیب بندی پشت بام

*بهتر است قبل از شروع به کار شیب بندی ساختمان خود برای انتخاب نوع پوکه با کارشناس و یا بنای خود مشورت کنید.

*در استفاده از پوکه معدنی در شیب بندی ساختمان از ترکیب ماسه با پوکه خود داری کنید و یا با پوکه معدنی ملات  برای شیب بندی درست نکنید زیرا خاصیت عایق بودن صدا و گرمای پوکه معدنی را از بین می برد.

 

*برای جلوگیری از نشست پوکه معدنی  بهتر است پوکه ماسه ای را با پوکه فندوقی ترکیب کرد .

*در آخر با کشیدن لایه ای نازک ملات متشکل از پوکه معدنی ماسه ای و سیمان سطح شیب بندی را بپوشانید.

عناصر مهم در پلان شیب بندی بام

عناصری که شما حتما باید در پلان شیب بندی پشت بام نمایش داده شوند عبارت‌اند از:

 

مشخصات شیب بندی

در شیب بندی ساختمان نحوه حرکت آب بایستی طوری باشد که هدایت آب و یا فضولات بدون مانع و سریع انجام شود . این درصد شیب جهت هدایت وکشش آب کمتر و برای فضولات بیشتر در نظر گرفته می شود. استاندارد شیب برای فضولات حدود ۵ درصد و جهت هدایت آب ۱ الی ۳ درصد می باشد که اگر این موارد رعایت شود اشکال فنی تراکم و گرفتگی در مسیر حرکت آب ایجاد نمی شود .

 

ارتفاع شیب بندی پشت بام ساختمان باید با طول شیب متناسب باشد. یعنی اگر طول شیب تا محل سوراخ ناودانی در پشت بام طویل باشد مقدار بتنی که برای شیب بندی از مبدأ تا سوراخ ناودانی ریخته می شود به مراتب بیشتر و مرتفع تر از قسمتهای شیب با طول کمتر خواهد بود. یعنی ارتفاع شیب به نسبت طولانی بودن ویا کوتاهی طول شیب بستگی کامل دارد.

 

معمولاً انتهای شیب در نقطه سوراخ و ناودانی صفر و در شروع با درصد طول ( که در طولهای بلند تا ۳ درصد می باشد) تعیین می گردد و هر چه طول شیب کمتر باشد به همان نسبت درصد شیب آن کم می گردد. مثلاً برای طولهایی تا ۵ متر۳ درصد و طول بین (۵/۲ تا ۳) متر ۲ درصد طولهایی تا ۲ متر ۱٫۵ درصد درنظر گرفته می شود. چنانچه طول ذکرشده بیشتر از۵مترباشد سوراخ دیگری برای ناودانی پیش بینی می شود.

 

چرا که در موقع بارندگیهای شدید یا خروج آب فراوان وجود سوراخ ناودانی محدود، باعث عدم کشش آب و در نتیجه خسارت خواهد شد. اجرای شیب بندی ؛حرکت شیب به طرف سوراخ ناودانی می باشد و محل سوراخ به دو صورت تعبیه می گردد :

 

یک : محل سوراخ ناودانی در وسط بام و یا محوطه قرار بگیرد :

۱-به وسیله کرم گذاری و شمشه و شلنگ تراز یا دوربین نقشه برداری در شیب بندی ساختمان ارتفاع چهار گوشه بام یا محوطه تعیین می گردد (کرم لایه ای از بتن سبک پر مایه است که به عنوان معیار بکار می رود و باید آنقدر سفت تهیه شود که در مراحل مختلف ادامه کار به هم نخورد).

شیب بندی ساختمان

۳- در محل سوراخ ناودانی ، کرمی باید مسطح و نازک گرفته شود .

۴- با قرار دادن ریسمان کاملا کشیده شده در بین کرم ها عمل شمشه گیری در شیب بندی ساختمان انجام می شود .
۵- با ریسمان کشی بین کرمهای کناری و میانی (سوراخ ناودانی) شمشه گیری برای قسمت های مختلف شیب انجام می شود.

۶- فاصله بین شمشه ها را لچکی می گویندکه با پوکه معدنی پر می شود . با شمشه کش کردن سطح بین دو شمشه سطح شیب ایجاد می شود .
با تکرار مراحل بالا ، سطح شیب بندی ساختمان یا محوطه کامل می شود و آماده مراحل بعدی است.

دو : در صورتی که محل ناودانی در گوشه ها و یا در قسمت های میانی و کناری باشد شیب از وسط پشت بام یا محوطه سازی به طرف خارج ایجاد می شود. که تمامی موارد محاسبه شیب ، کرم گیری ، شمشه گیری و پر کردن فاصله کرمها به همان صورت که عرض شد، انجام می شود. شیب بندی ساختمان

شیب بندی سرویس :

محل تخلیه آب در حمام در وسط حمام قرار می گیرد ، در صورتی که فضا کم باشد، با کم و یا زیاد کردن سیمان پشت موزائیک و یا کاشی شیب صحیح ایجاد می شود ولی اگر فضا بزرگ باشد، عمل شیب بندی بوسیله کرم گیری و شمشه گیری به طرف کفشو ( محل تخلیه آب ) انجام شده و با پر کردن کرم بندی بین شمشه های کف با پوکه معدنی و ملات، آماده موزائیک فرش ویا نصب سرامیک است .

در صورتی که محل مورد نظر دارای توالت باشد ؛ کاسه توالت در محل خود و پایین تر از سطح نصب می شود ، بطوری که پس از فرش کف ، آب به راحتی و سریع سرازیر کاسه توالت گردد .

خرید پوکه معدنی قروه

هموطنان گرامی برای خرید پوکه معدنی و یا جهت مشاوره می توانید با شماره زیر تماس بگیرید :

۰۹۱۸۵۳۱۴۴۸۱         میثم معظمی