بهترین نوع سازه در ساختمان سازی زمانی که صحبت از ساخت خانه به میان می‌آید، فهرست روش‌های ساخت و ساز موجود از روش‌های شناخته شده و پرکاربرد، مانند خانه‌های چوبی ساخته شده از چوب، تکنیک‌هایی که به طور پیوسته محبوبیت پیدا می‌کنند، مانند قاب‌بندی فولادی سبک سنج، تا قدیمی را شامل می‌شود. روش هایی مانند ساخت بلوک های خاکی و سنگ تراشی که در پروژه های تخصصی مورد استفاده قرار می گیرند.

 

چگونه مصالح و روش ساخت سوله را انتخاب می کنید که به بهترین وجه با نیازهای شما مطابقت دارد؟ بیایید ابتدا با اصول متداول ترین شیوه های ساختمانی آشنا شویم

روش های ساخت سوله بهترین نوع سازه در ساختمان سازی

اکثر ساختمان ها (اعم از مسکونی و تجاری) در اطراف یک قاب ساخته می شوند که ساختار و پشتیبانی از ساختمان را فراهم می کند. قاب بندی معمولاً به دو دسته تقسیم می شود – قاب بندی سنگین و قاب بندی سبک – که در اکثر ساختمان های مسکونی از قاب های سبک استفاده می شود.

قاب بندی سنگین شامل روش های ساخت و ساز مانند ساخت و ساز پس و تیر است که به عنوان قاب چوبی نیز شناخته می شود که در آن از تیرهای چوبی بزرگ و سنگین به جای الوارهای بعدی استفاده می شود (برش چوب به ابعاد استاندارد شده مانند ۲×۴، ۲×۶ و غیره). ) و اسکلت فلزی سنگین که معمولاً در آسمان خراش ها و دیگر ساختمان های تجاری بزرگ دیده می شود. قاب بندی نور معمولاً با استفاده از چوب ابعادی یا فولاد سبک سنج انجام می شود که اسکلت ساختاری ساختمان از چوب یا اجزای فولادی تکه تکه مونتاژ شده است.

سایر روش‌های ساختمانی مانند بنایی (ساختمان با سنگ‌ها یا آجرهای منفرد که توسط ملات به هم متصل می‌شوند)، بتن مسلح یا غیر مسلح (ماده‌ای ساخته شده از مخلوط شن، ماسه، سیمان و آب)، بلوک‌های خاکی (بلوک‌های پوکه ساختمانی ساخته شده از فشرده). ارت) وبهترین نوع سازه در ساختمان سازی  (ساندویچ پانل با چوب مهندسی شده در دو طرف و عایق در میان) می توانند به طور مستقل یا همراه با قاب ها برای ساخت خانه استفاده شوند، اما بیشتر این روش ها همراه با قاب در آمریکا و کانادا

بهترین نوع سازه در ساختمان سازی

 

۱- سازه های فلزی سوله با پوکه معدنی

 

بهترین نوع سازه در ساختمان سازی

مزایا :

الف – در سازه فلزی سرعت عمل بالاتر است زیرا امکان مونتاژ اسکلت قبل از نصب و بدون وقفه وجود دارد .

ب – اسکلت سازه های فلزی این نوع سازه ها دارای یکپارچگی مناسبت تری نسبت به دیگر سازه ها میباشد و به این علت نتیجه محاسبات سازه ای فاصله نزدیکتری به مقاومت حقیقی این سازه ها دارد .

ج – امکان توسعه طبقات در سازه های فلزی به شکل بهتری وجود دارد و این بدلیل نوع اتصال اعضای تیر و ستون در این نوع سازه است .

معایب :

الف) با توجه به تجربه و مطالعات بر روی زلزله های رخ داده به این نتیجه می رسیم که با اینکه از نظر محاسبات و طراحی سازه های فلزی بهتر و مقاومتر هستند ولی در عمل بیشترین خسارات و تخریب بنا مربوط به این نوع از سازه می باشد . دلیل اصلی این ضعف این است که اتصالات موجود به درستی اجرا نمی شودند و هنگام جوشکاری در محل اتصالات فاکتورهای مهم و قوانین جوشکاری در محل مورد نظر بدرستی اجرا نمی شود که این امر باعث ایجات اتصالات ضعیف و غیر استاندارد می شود . برای رفع ایت ضعف بزرگ باید در اتصالات از پیچ و مهره استفاده کرد تا اتصالی درست و مستحکم داشته باشیم . براساس این تحقیقات دلیل اصلی ضعف این نوع سازه ها در مقابل زلزله عدم اجرای صحیح اتصالات بوده است چرا که اجرای جوش در تمام اتصالات براساس محاسبات مربوط و رعایت آئین نامه اجرای جوش شامل انتخاب نوع باری ، آمپر مناسب ، شرایط آب و هوا و تخصص کافی جوشکاران ، مخصوصاً در مناطق محروم و کشورهای در حال توسعه تقریباً غیر ممکن بنظر می رسد و بر همین اساس اتصالات جوش را در سازه های فلزی باید بعنوان ضعف اصلی این نوع سازه ها به حساب آورد و راهکار برطرف نمودن این نقطه ضعف اساسی ، استقاده از پیچ و مهره در اتصالات این نوع سازه ها می باشد .

ب) چون در این نوع سازه تیر و ستون فلزی بوده و سقف بتنی کار می شود یک نا همگونی بین تیر و سقف ایجاد می شود که اتصال درست این دو را مشکل می کند و برای رفع مشکل باید تمام نکات فنی و استاندارد اتصال در این مورد با دقت کامل انجام شود .

ج) بدلیل اینکه این نوع سازه فلزی است مطمعنا با محدودیت های آب و هوایی برای اجرای سازه مواجه خواهیم بود . به دلیل شرایط آب و هوایی و سرعت زنگ زدگی اسکلت فلزی باید در شرایط محیطی مطلوب به اجرای سازه اقدام شود .

د) یکی دیگر از مشکلات این سازه در هنگام آتش سوزی نمایان می شود . در حرارت بالا اسکلت فلزی تغییر شکل داده و در صورت تداوم حرارت تخریب می شود .

ه) مشکل دیگر این نوع سازه زنگ زدگی اسکلت فلزی می باشد که باعث می شود سازه در بلند مدت دچار پوسیدگی عمیق شده و در نتیجه مقاموت سازه را به دنبال دارد .

۲-سازه های بتنی

بهترین نوع سازه در ساختمان سازی

مزایا:
الف)  چون آرماتور و بتن تازه و قالب شکل پذیر هستند می توان قسنت های مختلف سازه را در زمان های جداگانه اجرا نمود .

ب) سازه های بتنی در برابر آتش سوزی بسیار مقاوم هستند .

ج) سازه بتی در برابر شرایط مختلف جوی مقاوم است و اگر پوشش بتن به صورت اصولی انجام شود رطوبت به آن آسیب نمی زند .

د) سازه بتنی نسبت به سازه فلزی از استحکام نسبتا بیشتری برخوردار است .

ه) مصالح این نوع سازه به وفور در دسترس است .

خ) سازه بتنی نسبت به سایر سازه ها دارای عمر بیشتری است و آن به این خاطر است که این سازه در برابر شرایط جوی مقاومت بالایی دارد .

ر)  به دلیل همگن بودن ، اتصالات تیر و دیافراگم سقف در این سازه نسبت به سایر سازه ها مناسبتر است .

معایب :
۱- با توجه به نیاز به تخصص در اجرای اون نوع سازه اجرای آن نیازمند زمان بیشتر است .

۲- بدلیل افزایش مقطع اعضاء وزن این سازه بیشتر از سازه های فلزی است .

۳-بتون مورد استفاده باید همیشه مورد آزمایش قرار گیرد آن هم در محل اجرای سازه ، به همین دلیل باید به آزمایشگاه های مکانیک خاک دسترسی داشت .

۳-سازه های سنتی

در سازه های سنتی ، ساخت بنا یا ساختمان بر اساس تجربه و مهارت بنا می باشد . این نوع سازه که از نامش هم پیداست بیشتر در گذشته رواج داشته است . البته امروزه نیز در نقاط مختلف کشورمان ساخت بنا بدین گونه انجام می شود ولی با تعداد کمتری نسبت به گذشته.

در ساخت اینگونه سازه محاسبات علمی و مهندسی نیست بلکه براساس تجربه و دانسته های بنا انجام می شود. در صورتی که این نوع سازه ساخته شود ، فقط می توان ساختمان را تا دو طبقه و ارتفاع حداکثری ۸ متر ساخت. در سازه سنتی وظیفه حمل بار به عهده دیوارهای باربر است . با توجهه به اینکه امروزه ساختمان ها بر اساس علو و تکنولوژی روز ساخته می شوند استفاده از سازه سنتی مورد تایید نیست. زیرا محاسبات و مراحل ساخت آن مورد تایید علوم مهندسی نمی باشد ولی در مقابل بناهای ساخته شده با علم روز ویزگی های بسیار بهتری نسبت به یازه های سنتی دارند و مطمعنا مقاومتر نیز هستند.

جهت سفارش پوکه معدنی درجه یک قروه میتوانید با شمار ۰۹۱۸۵۳۱۴۴۸۱ تماس بگیرید .