اضافه بنا ساختمان چیست؟ شهرداری برای هر منطقه از شهر با احتساب تعداد جمعیت، عرض خیابان و …  گزینه ای را به نام تراکم تعریف کرده است ..تراکم به تعداد طبقاتی گفته می شود که هر شخص می تواند در زمین خود بنا کند . در صورتی که شخصی تراکم را رعایت نکند تا جرمیه آن را نپردازد نمی تواند از شهرداری پایان کار ساختمان را بگیرد . تخلف اضافه بنا دو مورد است که تخلف در تراکم یکی از آنهاست .

اضافه بنا ساختمان

و اما تخلف دوم در موضوع اضافه بنا : اول شما را با مفهوم سطح اشغال آشنا می کنیم . سطح اشغال به درصدی گفته می شود که توسط ملک در زمین مورد نظر اشغال شده است . طبق قانون مالک زمین اجازه دارد تنها ۶۰درصد از زمین خود را به ساختمان مسکونی تبدیل کند . در صورتی که مالک بیش از ۶۰درصد از زمین خود را به ملک مسکونی تبدیل کند تخلف اضافه بنا مرتکب شده است که شهرداری با آن برخورد می کند .

حتمامقاله پوکه ساختمانی ( این مطلب )را هم بخوانید.

آنچه برای مجوز اضافه مسکونی نیاز دارید 

شما به یک درخواست تکمیل شده مجوز ساختمان ، یک نقشه سایت (که اغلب پلان پلات نامیده می شود) و نقشه های معماری نیاز دارید . الزامات نقشه پلان را مرور کنید:

بسته به دامنه کار، ممکن است به محاسبات ساختاری نیز نیاز داشته باشید.

اگر پروژه شما واجد شرایط تغییر و الحاق اصلی مسکونی (MRAA) باشد، الزامات دیگری از جمله یک دوره تاخیر و اطلاع رسانی به همسایگان و انجمن های محله وجود دارد. برای جزئیات بیشتر در مورد این الزامات، صفحه وب MRAA را مرور کنید .

اگر برای مجوز ترکیبی درخواست می‌کنید، باید درخواست‌های مجوز تجاری (برق، مکانیک و لوله‌کشی) را نیز ارسال کنید. درباره مواردی که باید به برنامه خود اضافه کنید بیشتر بیاموزید.

 

انواع اضافه بنا ساختمان اینا هستند

اضافه بنا روی پشت بام
اضافه بنا تراس
اضافه بنا در حیاط

اضافه بنا ساختمان  چه جریمه ای دارد؟

برای تخلف اضافه بنا ۲ نوع جریمه وجود دارد :

۱- پرداخت جریمه نقدی

۲- تخریب بنا ( قلع بنا )

در صورتی که بعد از رسیدگی به تخلف اضافه بنا حکم به تخریب داده شود ؛ شهرداری وظیفه دارد قسمت هایی از ملک را که اضافه ساخته شده ( طبقات اضافی و یا سطح اشغال ) را تخریب کند ، که پرداخت هزینه تخریب نیز برعهده صاحب ملک است . البته زمانی حکم به تخریب داده می شود که سازنده ملک موارد فنی و بهداشتی و شهرسازی را رعایت نکرده باشد و در صورتی که موارد ذکر شده در ساخت بنا به طور اصولی رعایت شده باشد نیازی به تخریب نخاهد بود و در اینصورت شهرداری با دریافت جریمه نقدی از تخلف می گذرد.

اضافه بنا ساختمان

هزینه اضافه بنا چقدر است ؟

هزینه های اضافی خانه معمولاً بیشتر از بازسازی یا نوسازی یک اتاق یک نفره است، زیرا عوامل بیشتری وجود دارد که باید در نظر گرفته شوند، به خصوص اگر فضایی بیش از یک اتاق یک نفره اضافه کنید. اگر فضایی را در طبقه همکف اضافه کنید، پیمانکاران باید یک فونداسیون جدید به اضافه تمام مصالح ساختمانی استاندارد از چوب گرفته تا زونا اضافه کنند. در حالی که برخی از اضافات می توانند یک افزودنی ساده برای پشت خانه باشند، برخی دیگر بسیار پیچیده تر هستند و به یک معمار نیاز دارند تا اطمینان حاصل شود که خانه موجود یکپارچگی ساختاری را از دست نمی دهد. دانستن مکان و سبک اضافه‌ای که می‌خواهید اضافه کنید به راهنمایی اولین مراحل فرآیند بودجه‌بندی کمک می‌کند.

مقدار جریمه نقدی چه مقدار است؟

اضافه بنا ساختمان